Wednesday 14 March 2012

Siapa Kata Menjadi Seorang Pemimpin itu Senang ?

Bismillahirrahmannirrahim..
Alhamdulillah kerana sampai saat ni Allah masih lagi bagi peluang untuk aku post lagi entry kat blog ni, untuk awk sume baca lagi entry yang aku post nie perasan # gaya macam ramai readers je ,hehe  . Cuba tengok title post kat atas tu . Siapa kata jadi seorang pemimpin ni senang ? Sangat susah tau lagi susah dari belajar segala macam formula fizik ,biology and chemistry tu. Be a pemimpin is equal to mengendong amanah yang sangat sangat berat , yang mana kat padang Mahsyar nanti Allah akan tanya pemimpin pemimpin ni tentang amanah amanah yang sepatutnya diaorang kena +  wajib ambil peduli . Kalau dilaksanakan dengan baik , alhamdulillah . Kalau tak , minta dijauhkan . For example la , dalam konteks pelajar sekolah , jawatan tertinggi ialah ketua pelajar kan . Okey , andai kata la kan ketua pelajar ni  jenis yang tak ambil kisah pun apa yang berlaku kat sekolah , apa yang penting bagi dia , pelajar happy and cikgu cikgu okey . Kira beres la kerja dia . tkde idea sbenanya nk wat contoh# hehe . Cuba bayangkan padahal memang terang terangan maksiat berleluasa kat sekolah tu tapi NO action atau tindakan untuk cegah semua tu dari dia . Cuba fikir kat akhirat nanti kalau Allah tanya dia nak jawab apa . Ya Allah , minta kami dijauhkan dari sifat begini .


Seperti yang kita semua tahu , kita semua adalah khalifah di bumi Allah ini  . Kita menjadi pemimpin kepada diri sendiri  , memandu nafsu dari terjerumus ke jalan yang salah berpandukan Al-Quran dan sunah . Kita menjadi pemimpin kepada adik adik , saudara mara , dalam menunjukkan contoh yang terbaik untuk dijadikan ikutan . Bersyukurlah atas nikmat iman yang masih wujud dalam diri kita . Walau apa pun yang berlaku , kita masih punya Dia , tempat di mana kita perlu berserah kerana semuanya datang dari Dia .


To all pemimpin pemimpin di luar sana , selagi kita bergelar sebagai seorang pemimpin , amanah adalah satu menda yang berat untuk dijaga . Andai kita terleka walaupun sekejap , habislah kita . Andai kita tersasar , teruslah kembali kepada Dia . Hablu minallah kita kena kuat . Jiwa kita juga kena kuat . Aku dah tkde idea dah sebanarnya . Tak tahu dah nak merapu apa lagi . So , aku nak pergi jenguk homework yang tak berapa nak siap lagi tu . Semoga ketemu lagi .

No comments:

Post a Comment